Pelajar Perlu Bijak Kawal Nafsu dan Keinginan



 Untuk berjaya dalam pelajaran, Anda perlukan lebih dari sekadar kerajinan.

Anda perlukan kekuatan hafalan, ketahanan melawan nafsu, stamina mental, matlamat hidup.

Seorang pelajar tugasnya adalah untuk memahami pelajaran kemudian mengingatinya. Sebab apa nak ingat? Sebab Anda akan menduduki peperiksaan.

Kecemerlangan seorang pelajar di ukur dari keputusan peperiksaannya.
Ke’genius’an seorang pelajar bergantung pada keputusan peperiksaannya, tanpa mengira latar belakang keluarganya dan siapa dirinya.

Untuk menjadi seorang pelajar cemerlang, Anda kena menjadi seseorang yang lain daripada yang lain.

Anda kena ada ketahanan melawan nafsu orang muda, iaitu keinginan mahu bersuka-suka dan bermalas-malasan. Sebagai pelajar, pasti Anda di kerumuni oleh kawan-kawan.

Kawan-kawan Anda ni pula ada citarasa masing-masing. Ada yang funky, moden, ada juga yang menggunakan pendekatan simple.



Citara berbeza ini akan mempengaruhi Anda, kesannya Anda akan jadi terikut-ikut. Lantas, dek terikut-ikut Anda akan keliru dengan diri sendiri. Anda tidak tahu apa stail yang sesuai dengan Anda.

Satu lagi, Anda akan tergoda dengan sikap orang muda yang suka ber’enjoy’, berhepi-hepian, leka berhibur dan bersuka-sukaan.

Apabila Anda mahu menjadi pelajar cemerlang, Anda kena lupakan kenikmatan berenjoy. Anda akan banyak meluangkan masa mengadap buku, menghafal, membuat latihan.

Menjadi orang berjaya memang banyak cabarannya. Bila Anda mahu berjaya, Anda perlu bersedia menempuh cabaran-cabaran itu satu persatu, kesemuanya.


( Sumber Informasi Tingkatan 6 Anda )





Laman Pra Universiti, tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat daripada laman web ini .