Olahraga



Olahraga trek dan padang biasanya dikenali sebagai olahraga atau trek dan padang adalah satu koleksi acara sukan yang melibatkan larian, balingan dan lompatan. Nama "olahraga" berasal daripada perkataan Greek "athlos", bermaksud "bertanding".
Sejarah
Acara asal dan hanya satu dalam Olimpik yang pertama pada 776 SM adalah lumba lari panjang-stadium atau "stad", diadakan di trek.

Terdapat beberapa temasya lain diadakan di Eropah semasa era klasik:
Sukan Panhellenic:
Sukan Pythian (diasaskan pada 527 SM) diadakan di Delphi setiap empat tahun
Sukan Nemean (diasaskan pada 516 SM) diadakan di Argolid setiap dua tahun
Sukan Isthmian (diasaskan pada 523 SM) di Corinth Isthmus setiap dua tahun
Sukan Rom - acara olahraga khusus kepada lumba kaki, melontar, lumba kuda, bergusti dan pertempuran gladiator.

The Tailteann Games (claimed foundation 1829 BC) – held near modern Telltown in Ireland, this thirty-day meeting included foot races and stone-throwing events
Bangsa Celt, Teuton dan Goths yang berjaya menerajui empayar Rom juga meminati sukan olahraga. Namun begitu, ini kerap dikaitkan dengan latihan pertempuran dan tidak dikelolakan dengan baik.
Pada pertengahan abad ke-19, satu organisasi formai pertandingan olahraga ditubuhkan. Ini termasuk kerjasama antara pertubuhan sukan dan sekolah. Kolej Tentera Diraja Sandhurst membuat pertikaian bahawa mereka merupakan kolej pertama yang menubuhkan organisasi olahraga pada 1812 dan 1825 tanpa sebarang bukti . Namun begitu, mesyuarat pertama organisasi olahraga yang dicatat diadakan di Shrewsbury, Shropshire pada tahun 1840 oleh Sekolah Diraja Shrewbury Hunt. Sehingga kini, tiada sebarang bukti yang kukuh yang dapat menyatakan tentang penubuhan organisasi formal olahraga.
Olahraga mula disertakan dalam pertandingan Olimpik pertama pada tahun 1896 dan masih diteruskan sehingga kini. Wanita hanya dibenarkan untuk menyertai acara trek dan padang pada tahun 1928.
Sejak itu, beberapa pertubuhan atau organisasi olahraga telah
ditubuhakan dengan giat di Amerika Syarikat. Ini termasuk International Association of Athletics Federations, Amateur 3Athletic Union dan USA Track & Field.

Olahraga tertutup
Typical "oval" track consisting of two semicircles joined by straight segments.
Terdapat dua musim untuk acara trek dan padang. Terdapat satu musim tertutup, diadakan semasa musim sejuk dan satu musim luar, diadakan semasa musim bunga. Kebanyakan trek dalam dewan adalah 200 meter dan mempunyai empat hingga 8 lorong. Terdapat juga sesetengah trek dalam dewan 150 meter, dan lain-lain sekecil 120 meter juga pernah digunakan. Kebiasaannya, trek sebegini telah diubahsuai untuk megelakkan ukuran trek berlainan yang disebabkan pusing selekoh ketat.
Dalam kejohanan trek tertutup, atlet mempertandingkan acara balapan sama dengan kejohanan luar kecuali untuk acara 100 m, 110 m/100 m berpagar (digantikan dengan 55 atau 60 m pecut dan 55 atau 60 m berpagar dalam kebanyakan peringkat, atau 55 m pecut dan berpagar dalam peringkat sekolah tinggi), 10,000 m jalan kaki dan 3,000 m lari berhalangan, 400 m berpagar. Acara tertutup juga mempunyai tambahan 3,000 m berlari yang biasanya diadakan untuk tahap kolej dan elit berbanding 10,000 m. 5,000 m adalah acara terpanjang biasanya diadakan dalam dewan, walaupun terdapat situasi di mana jarak lebih panjang pernah dipertandingkan. Dalam pertengahan abad ke-20, terdapat satu siri "perang tanding" perlumbaan di trek tertutup Madison Square Garden, sebahagian yang mempertandingkan larian maraton dua lelaki (42.2 km).
Untuk acara padang, kejohanan trek tertutup hanya mempertandingkan lompat tinggi, lompat galah, lompat jauh, lompat kijang, dan lontar peluru (lemparan berat). Akibat ruang yang terhad, acara ini mengambil tempat di kawasan dekat, dalam lilitan trek. Merejam lembing, tukul dan cakera adalah ditambah hanya untuk kejohanan luar, oleh sebab biasanya tiada ruang yang mencukupi dalam stadium tertutup untuk menempatkan acara tersebut.

Olahraga luar
Musim acara trek dan padang luar biasanya bermula pada musim bunga dan berakhir pada musim panas. Kebanyakan trek adalah berbentuk bujur 400 meter dalam lilitan. "Trek tartan" moden atau "trek mondo" yang lebih baru diperbuat dengan satu permukaan diturap dengan getah; trek lebih lama adalah diliputi sinder.
Trek biasanya terdiri daripada 6-10 buah lorong (sehingga 12 lorong di 'front' straight) dan kebanyakan termasuk satu lorong halangan lumba kuda dengan lubang air pada satu daripada selekoh. Pit halangan lumba kuda ini boleh ditempatkan sama ada di dalam atau luar trek, untuk membuat satu selekoh lebih ketat atau selekoh lebih luas. Ia adalah biasa untuk trek mengelilingi satu padang permainan digunakan untuk bola sepak Amerika, bola sepak, atau permainan bola lakros. Padang dalaman ini lazimnya dikenali sebagai kawasan dekat (infield) dan mempunyai permukaan sama ada rumput atau rumput tiruan.
Segala acara padang boleh dipertandingkan di kawasan dekat. Bagaimanapun rejam lembing, membaling tukul besi dan melempar cakera kadangkala merupakan diadakan pada padang luar daripada stadium trek kerana mereka memerlukan ruang yang besar, alat-alat itu boleh merosakkan kawasan dekat, dan alat tersebut mungkin berkesudahan mendarat pada trek. Bagaimanapun, sebahagian infields adalah digunakan khas untuk acara ini, dan untuk rejam lembing, seorang atlet mungkin mempunyai run-up lebih panjang dengan memulakan ia pada sebelah landasan yang lain, dan melintas apabila tiada atlet melalui.


Acara
Terdapat variasi lain selain yang disenaraikan di bawah tetapi perlumbaan jarak luar biasa (contoh 300 m) adalah kurang kerap dijalankan. Perlumbaan luar biasa adalah dengan lazimnya diadakan semasa musim tertutup disebabkan oleh trek tertutup lebih pendek 200 m. Dengan pengecualian larian batu (mile run), perlumbaan berdasarkan jarak imperial adalah jarang sekali diadakan di trek lagi selepas kebanyakan trek telah bertukar daripada sesuku batu (402.3 m) ke 400 m; semua penyimpanan rekod untuk jarak imperial telah ditamatkan. Bagaimanapun, buku rekod IAAF masih termasuk rekod dunia batu (kini dipegang oleh Hicham El Guerrouj dari Maghribi untuk lelaki dan Svetlana Masterkova dari Rusia untuk wanita) disebabkan oleh kepentingan bersejarahnya di seluruh dunia.
Lelaki dan wanita tidak bersaing antara satu sama lain, walaupun mereka mungkin kadangkala berlari dalam perlumbaan sama kerana kekurangan masa dalam kejohanan sekolah tinggi. Wanita pada umumnya berlari jarak sama seperti lelaki walaupun pagar dan halangan-halangan lumba kuda adalah lebih rendah dan pemberat cakera, lembing dan tukul adalah lebih ringan.


Acara larian dan lumba jalan kaki
Pecut adalah acara sehingga dan termasuk 400 meter. Acara biasa dipertandingkan adalah:
50 meter (tertutup sahaja)
55 meter (tertutup sahaja)
60 meter (tertutup sahaja)
100 meter
200 meter
400 meter

Acara jarak sederhana adalah acara yang lebih jauh berbanding pecut dan sehingga 3000 meter. Acara biasa dipertandingkan adalah:
800 meter
1000 meter (jarang)
1500 meter
One mile[1]
3000 meter
3000 meter berhalangan

Acara jarak jauh adalah acara melebihi 3000 meter. Acara biasa dipertandingkan adalah:
5000 meter
10000 meter

Acara lari berpagar memerlukan pelari untuk melepasi halangan-halangan yang dijarakkan dengan sama rata semasa perlumbaan. Acara biasa dipertandingkan adalah:
60 meter lari berpagar (tertutup sahaja)
100 meter lari berpagar (wanita)
110 meter lari berpagar (lelaki)
400 meter lari berpagar

Lari berganti-ganti adalah acara di mana empat atlet menyertai sebagai sebuah pasukan, memberi baton besi diantaranya. Acara biasa dipertandingkan adalah:
4 x 100 meter lari berganti-ganti
4 x 200 meter lari berganti-ganti (sekolah tinggi dan kolej)
4 x 400 meter lari berganti-ganti
4 x 800 meter lari berganti-ganti

Some events, such as medley relays, are rarely run except at large relay carnivals. Typical medley relays include:
Sprint Medley Relay (SMR): the four legs are 400 metres, two 200 metre legs, 800 metres; or alternately 200 metres, two 100 metre legs, 400 metres
Distance Medley Relay (DMR): the four legs are 1200 metres, 400 metres, 800 metres, 1600 metres
Lumba lari jalan adalah acara dikendalikan di jalan terbuka, kadangkala berakhir di trek. Acara biasa dipertandingkan adalah:
10 km
20 km

Half marathon (21.0975 km)
Maraton (42.195 km). Maraton ini adalah larian jarak perlumbaan-jalan biasa dalam kejohanan olahraga antarabangsa utama, seperti Olimpik.
Lumba jalan kaki mungkin dipertandingkan sama ada di trek atau di jalan terbuka. Acara biasa dipertandingkan adalah:
10 km
20 km
50 km

Acara padang

Acara melempar
Lempar cakera
Baling tukul besi
Rejam lembing
Lontar peluru

Acara melompat
Lompat tinggi
Lompat galah
Lompat jauh
Lompat kijang


Pertandingan Pelbagai Acara
Pertandingan pelbagai acara termasuk acara daripada kedua-dua trek (berlari) dan acara padang.
Pentathlon: Pentathlon luar termasuk lima acara berikut:
Lompat jauh
Rejam lembing
200 meter
Lempar cakera
1500 meter

Pentathlon luar adalah satu acara kejohanan kebangsaan di Amerika Syarikat sehingga 1978. Ia masih dipertandingkan dalam kebanyakan tempat di serata dunia, tetapi jarang sekali sebagai acara kejohanan. Pentathon juga dipertandingkan di beberapa Sukan Olimpik awal, terutamanya dalam Olimpik 1912 yang telah dimenangi oleh Jim Thorpe, yang turut memenangi Decathlon. Acara meniru Sukan Olimpik Greek asal, di mana Pentathlon adalah pertandingan pertama. Ia terdiri daripada lompat jauh, rejam lembing, satu larian statia kira-kira 180 meter, lempar cakera, dan gusti gaya Greco-Rom.
Pentathlon: Pentathlon tertutup termasuk lima acara berikut:
Lari berpagar (110 meter untuk lelaki, 100 meter untuk wanita)
Lontar peluru
Lompat jauh
Lompat tinggi
Jarak sederhana (1500 meter untuk lelaki, 800 meter untuk wanita)

Heptathlon: Heptathlon termasuk tujuh acara berikut:
Di luar (biasanya hanya wanita):
100 meter lari berpagar

Lompat tinggi
Lontar peluru
200 meter
Lompat jauh
Rejam lembing
800 meter
Tertutup (biasanya hanya lelaki):
60 meter

Lompat jauh
Lontar peluru
Lompat tinggi
60 meter lari berpagar

Lompat galah
1000 meter

Dekatlon: Decathlon termasuk sepuluh acara berikut:
100 meter

Lompat jauh
Lontar peluru

Lompat tinggi
400 meter
110 meter lari berpagar

Lempat cakera
Lompat galah

Rejam lembing
1500 meter

Dari wikipedia
Gambar dari unimap.edu.my



Laman Pra Universiti, tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat daripada laman web ini .